Hej och välkomna till ipuls.se!

Detta är sidan för dig som är intresserad av att leva ett hälsosamt liv, och med det så menar vi att leva ett liv i balans med bra mat, träning och rikligt med sömn. Hälsa behöver absolut inte handla om att man lever sitt liv strikt efter kostscheman och träningsscheman, nä, hälsa är när man mår bra i både själen och kroppen. För att må bra i kroppen så gäller det att tillfredsställa grundbehoven som att äta och dricka bra, sova bra och röra sig i minst 30 minuter om dagen. Men vad menas då med att äta bra? Är det kvarg, chiapudding och proteindrinkar som gäller? Nej, så behöver det absolut inte vara. Att äta bra är att äta regelbundet, se till att maten har en bra sammansättning av näringsämnen och se till att dricka rikligt med vatten. Vi behöver inte krångla till det. På tallriken så bör det finnas protein, kolhydrater, fett och grönsaker. Men det är vilken typ av de olika näringsämnena som är skillnaden på bra och dålig kost, mer om det kommer du kunna läsa om i en enskild artikel här på vår sida.

workout

Sömnen då? Varför är den så himla viktig? Jo, det är när vi sover som kroppen får en chans att reparera sig. Under dagen då vi är aktiva och äter så har kroppen fullt upp med att smälta mat, ge muskler energi och ständigt vara uppkopplad på olika aktiviteter. På natten får kroppen vila och reparera celler, återhämta sig och vila. Sover vi inte tillräckligt så utsätts kroppen för stress och hamnar ur balans och då påverkas precis allt. Forskning har också visat en tydlig koppling mellan dålig sömn och viktuppgång. Dessutom så fungerar inte kroppen lika bra efter en period av dålig sömn, koncentrationen sviker och orken sviker.

Fysik aktivitet då? Hur viktigt är det att vi rör oss? Svaret är att det är väldigt viktigt att vi inte blir för stillasittande. Får inte kroppen arbeta och anstränga sig så börjar musklerna som faktiskt ska bära upp hela kroppen att svika och göra ont. Våra kroppar är inte gjorda för att sitta stilla hela tiden. Det finns så otroligt mycket fördelar med att röra på sig. Forskning visar att de som har 30 minuters fysisk aktivitet varje dag minskar risken för övervikt, mår bättre rent psykiskt, har mindre besvär av ont i kroppen. Dessutom så sover vi bättre om vi är fysiskt aktiva. Men mer om det kommer ni kunna läsa i en enskild artikel på sidan.

Våra kroppar ska hålla i ett helt liv och sköter vi inte våra kroppar så kommer vi att bli sjuka förr eller senare. Det är varken svårt eller krångligt att leva hälsosamt, det gäller bara att göra rätt prioriteringar och vara lite pålästa i vad som är bra för våra kroppar och vår mentala hälsa. Den informationen hoppas vi att vi kan ge er här på Ipuls.se så återigen, varmt välkomna till vår sida.