3 tips för att klara av vinterlöpningen

3 tips för att klara av vinterlöpningen

Det är inte allt lätt att hålla igång med löpningen utomhus när det börjar bli kallt, mörkt och blött ute. Här kommer tre tips som hjälper dig att hålla igång med löpträningen under vintern utan att varken tappa lusten eller frysa ihjäl.

Spring under dagen

Spring när det är dagsljus ute, då är det både vanligtvis lite varmare och det är lättare att se eventuella hala partier så att du minskar risken att ramla. Det är också ofta väldigt vackert att springa ute under vintern, speciellt under soliga dagar med nyfallen snö. Är det för kallt bör du fundera på att istället träna inomhus på löpband för att slippa bli förkyld. Är det minus 10 grader eller kallare bör man inte träna utomhus. Ju kallare det är desto mer försiktig bör man vara.

Använd rätt träningskläder

Klä dig i funktionella träningskläder som andas och transporterar bort fukt från kroppen. Använd ”lök-principen” när du klär dig inför vinterlöpning, alltså lager på lager. Vantar och en tunn mössa brukar också vara skönt att ha på sig. Vissa använder dubbar på träningsskorna, andra inte.

Var synlig

Använd reflexer och lampor på dig och dina kläder så att bilar och andra trafikanter hinner se dig i god tid. En pannlampa är ett bra komplement till reflexer så att du syns även om ingen ljuskälla riktas mot dig.

Privacy Policy