Att äta bra för att må bra

Att äta bra är inte svårt egentligen, de flesta vet att om man lever på snabbmat, godis och chips varje dag så blir det inte så bra. Du kommer att bli överviktig, du kommer inte att få i dig några näringsämnen och avsaknaden av fibrer kommer att göra att magen krånglar. Så vad är då bra mat? Vi tänkte att vi benar upp det lite i punkter för att få en bättre översikt:

  1. En bra måltid ska innehålla kolhydrater. Men det har av stor betydelse vilken typ kolhydrater som du väljer. Kolhydrater kan vara strips, godis eller vitt bröd och det är exempel på dåliga kolhydratalternativ som har lågt näringsinnehåll och dessutom innehåller mycket kalorier. Bra kolhydratalternativ innehåller näring och bryts ner sakta i kroppen och är dessutom mättande. Exempel på bra kolhydrater är potatis, bulgur, fullkornsris, fullkornspasta och grovt bröd.
  2. Samma är det med protein, det finns bra och mindre bra protein. Du ska exempelvis inte äta för mycket rött kött, friterade proteiner eller protein som är för fett som feta charkuterier och feta mejeriprodukter. Välj istället kycklingbröst, fisk i alla former, Quorn, linser och magert kött.
  3. Välj bra fetter och undvik de dåliga. Begränsa intaget av mättade fetter som grädde, margarin och animaliskt fett som fettranden på en kotlett. Välj istället fleromättade och enkelomättade fetter som oliv/rapsolja, avokado, oliver, feta fiskar som lax och makrill som dessutom innehåller rikligt med omega tre och nötter.
  4. Sträva efter att alltid ha grönsaker på tallriken, minst en tredjedel ska bestå av grönsaker. Det finns inga dåliga grönsaker men vissa har ett högre näringsvärde och mättar bättre. Isbergssallad, gurka och tomat i all ära men de innehåller inte så mycket näring och fibrer. Välj istället grönsaker som brokolli, röd paprika som innehåller mycket antioxidanter, morötter, grönkål, brysselkål, vitkål och spenat.
  5. Ha alltid vatten som måltidsdryck, kroppen behöver cirka 1,5 liter vatten om dagen och annan drick kan lätt ge måltiden för mycket energi.
  6. Se till att få i dig en riktigt bra frukost. Vad är en bra frukost då? Jo, det är en frukost som mättar bra och som ger dig en bra start på dagen. Vitt rostat bröd med marmelad och ett glas juice är ungefär lika nyttigt för kroppen som godis, dessutom så kommer du att snabbt bli hungrig igen då denna frukost endast innehåller snabb energi. Välj istället ett grovt bröd som är osötat, ett proteinrikt pålägg, ett kokt ägg och lite frukt. Eller kanske gröt gjort på fiberhavregryn som du blandar med bär och ett kokt ägg. Dessa exempel är frukostar som du kommer att stå dig länge på.
  7. Se till att äta regelbundet och om det skulle gå för lång tid mellan måltiderna så ska du se till att få i dig ett mellanmål så att du inte blir för hungrig. Ett bra mellanmål kan vara grovt bröd med proteinrikt pålägg, en morot, en frukt eller ett kokt ägg.