Bra och dålig stress!

Alla stressar vi, ofta flera gånger om dagen. Vi kanske är sena till bussen och behöver springa de sista metrarna, eller så kanske ett möte dragit ut på tiden och vi blir sena till dagishämtningen och får stressa för att hinna dit i tid. Morgnarna är ofta också väldigt stressiga, särskilt om man har barn och ska få i väg alla i tid. Den här stressen är inte farlig så länge vi får tid att stressa ned mellan varven, det är normalt att få några stresspåslag ett par gånger per dag, så är det för de flesta.

Den dåliga stressen däremot, den ska vi akta oss för. Vad är då dålig stress?  Den dåliga stressen är den som gör sig påmind hela tiden, den som man aldrig får en paus ifrån. Kanske har du en hög arbetsbelastning och aldrig någonsin känner att du räcker till och hinner med, den typen av jobbstress tar du också med dig efter arbetsdagens slut, du tänker på hur du ska hinna med allt i morgon och gruvar dig inför morgondagens arbetsdag. Ett annat exempel är, som vi också har pratat om i våra andra artiklar, om inte livspusslet går ihop och du får ständigt kämpa för att få vardagen att gå ihop. Eller kanske du lever i ett förhållande som inte är bra och som skapar oro och därmed stresspåslag. Eller så har kanske någon i familjen drabbats av en allvarlig sjukdom, någon i din närmsta omgivning mår dåligt eller kanske du har ekonomiska bekymmer. Saker som ständigt gör sig påminda och som får dig att må dåligt är dålig stress som kommer att påverka din hälsa på ett negativt sätt, hur gör man då i en sådan situation?

Jo, man börjar med att erkänna problemet och acceptera läget, så här ser det ut! Efter att man har gjort det så kan man göra något åt det. Prata med chefen eller arbetsplatsens miljöarbetsbud om hur du upplever din arbetssituation, de ska hjälpa dig att lösa det. Rannsaka ditt liv om arbetspusslet inte går ihop, vilka ändringar kan du göra för att slippa stressa ihjäl dig? Lever du i ett förhållande som du inte mår bra av så kanske den jobbiga lösningen är att du avslutar ditt förhållande, jobbigt i början såklart men till det bättre efter en tid. Blir någon i din närhet sjuk eller mår dåligt så kan du behöva prata med någon utomstående som en psykolog eller en kurator för att få hjälp att ta dig igenom det. Om du har ekonomiska problem så finns det alltid lösningar om du vågar be om hjälp, det finns lösningar på allt och inget är hopplöst.

Befinner du dig i en dålig stress så var inte rädd för att söka hjälp. För det finns hjälp att få och ibland så behöver man någon utomstående som kan hjälpa dig att bena ut det som får dig att må dåligt och hjälpa dig att ta det första steget till att göra en förändring.

Privacy Policy