Fem snabba knep för att träna hjärnan

blue-5-clip-art-at-clker-com-vector-clip-art-online-royalty-free-flk4oi-clipart1För en uppnå en god helhetshälsa är det viktigt att ta hand om både kropp och själ. En del av detta är att se till att hjärnan får gymnastisera och få olika intryck med jämna mellanrum. Med hektiska arbetsliv kan många uppleva att hjärnan verkligen inte behöver mer träning än vad den redan får, men det är faktiskt fel. Hjärnan kan ta emot enorma doser stimulerande aktivitet och träning – vad den inte behöver mer av är stress och jäkt i vardagen.

Det finns många sätt att träna hjärnan för att klara fler och/eller svårare uppgifter, att göra sinnet mer stresståligt, att få mer ro i sinnet och att även få en större empati. ”Träningsformerna” kan vara så skilda som hård fysisk träning, meditation, läsning, pianospel – huvudsaken är att hjärnan får olika typer av stimulans. För dig som vill ha några snabba tips att komma igång med direkt, presenterar vi här fem snabba knep för att träna hjärnan i vardagen.

1. Spela sudoku

Sudoku är ett genialiskt enkelt spel som kräver logiskt tänkande och förmåga att se mönster. Att träna dessa egenskaper på regelbunden basis ger mycket näring till hjärnan och får den att utvecklas. Ett resultat av spelandet kan bli en ökad trygghet och ro i vardagen eftersom man kan styra så att fler tankar bygger på logiskt tänkande. Hjärnan kan i sin fantasi sväva iväg i de mest omöjliga resonemang, men med lite extra logik kan detta motverkas. Själva aktiviteten i att sitta ner lugnt och stilla är givetvis också gynnsam. Varför inte lösa ett Sudoku på din nästa rast på jobbet?

2. Spela kortspel

När vi ändå är inne på spel kan vi fortsätta med att tipsa om att spela kortspel. Kortspel som hjärter, rummy, whist, poker, vändåtta, stopp och blackjack ger utmärkt hjärngympa! Spelreglernas komplexitet avgör givetvis hur tuff träningspasset blir för de små grå, men även de enklare spelen kräver en del koncentration. En ytterligare gynnsam aspekt av att spela kortspel är att det är socialt. Social interaktion tränar hjärnan automatiskt samtidigt som det är välgörande för hela organismen. Du kan söka efter spelreglerna för ovan nämnda spel på Google. För att spela på ett nytt casino kan du dock med fördel kika närmare på denna lättfattliga guide först https://www.casinon.com/nya-casino.

3. Meditera

Alla forskare inom medicin och hälsa är helt överens om att meditation är en mycket välgörande aktivitet, både för kroppen och hjärnan. Alla kan prova på att meditera och några bieffekter finns i princip inte.

Den senaste forskningen har visat att meditation ökar dopaminet, melatoninet och serotoninet i kroppen samtidigt som kortisolet minskar. Vad det betyder på ren svenska är att stress minskar och att kroppen i stället översköljs av välgörande hormoner och signalsubstanser. En annan fördel med att meditera är att känslo- och tankemönster rent faktiskt ändras till att bli mer positiva, vilket ger mindre oro och mer lugn.

Detta är dock inte allt. Ett antal studier pekar på att den som har mediterat i lång tid har en ökad andel grå substans i hjärnan och en större hippocampus. Det leder till att minnet förbättras och att man får lättare att styra över sina känslor.

4. Signa upp för ett träningsprogram för hjärnan

Det finns idag en uppsjö av olika system för träning av hjärnans hälsa och funktioner. Många är webb- och/eller appbaserade, vilket gör att det går att ta del av dem var som helst och när som helst. Normalt är systemen uppbyggda kring uppgifter som tar mycket kort tid att lösa, så det går att så att säga ”hoppa in” när som helst för att få lite hjärngympa. BrainHQ är ett bra exempel på ett sådant system med många små uppgifter.

Oavsett vilket av de många systemen och programmen du väljer, kommer du att få träna på många olika saker. Minnesförmåga, spatial förmåga, känsla för former och mönster, matematik, logik – det finns lite av varje i programmen/systemen.

5. Träna kroppen

Som sagt så går det inte att komma ifrån att människan är en organism och att själ/sinne/hjärna och kropp är en intimt kopplad enhet. Att träna fysiskt, till exempel genom en promenad, en löptur, ett pass på gymmet eller ett yoga-pass, ökar hjärnhälsan omedelbart. Det räcker faktiskt med 10-20 minuters träning för att effekterna ska bli mätbara.

Så, vilka effekter på hjärnan kan man räkna med att uppnå med fysisk träning? Jo, först och främst har det visat sig att inlärningsförmågan och inlärningshastigheten ökar markant vid regelbunden fysisk träning. För det andra ökar reaktionsförmågan och vakenhetsnivån.

Privacy Policy