Fysisk aktivitet är en investering för resten av livet

Folkhälsomyndigheten rekommenderar 30 minuter fysisk aktivitet helst varje dag men minst fem dagar varje vecka. Med fysisk aktivitet menas exempelvis, rask promenad, cykling, friluftsliv, jogga eller dansa. Allt för att få upp pulsen till minst måttlig. Utöver detta så ska man också utföra någon form av fysisk belastning på musklerna och då är styrketräning helt överlägset, har man inte möjlighet att gå till ett gym så kan man istället skapa ett eget minigym hemma. Bra att köpa hem då är hantlar+ vikter, skivstång och en Pilatesboll. Ju mer fysisk aktivitet vi får in på en vecka desto bättre är det för kroppen och hälsan. Hälsovinsterna är att man minskar risken för att drabbas av kroniska sjukdomar, förebygga en för tidig död och minska risken att utveckla en skadlig övervikt.

För dig som har svårt att komma i gång med ett mer aktivt liv så har vi några råd:

  1. Bor du nära ditt jobb så ta cykel eller gå och lämna bilen hemma. På detta sätt så får du in din fysiska aktivitet i din dagliga rutin.
  2. Satsa på träning som du tycker är kul, det finns inte en chans att du kommer att fortsätta gå på spinning om det är något som du tycker är tråkigt. Gör istället något som är kul, kanske Zumba? Om du inte gillar gruppledda aktiviteter så satsa på raska promenader längs fin natur. Just promenader har också visat sig göra underverk för den mentala hälsan och något som läkare förespråkar vid depressioner.
  3. Krångla inte till det och gör det omständligt, för det behöver inte alls vara krångligt, planerar du så kommer du snart att märka att det inte är några problem att få in 30 minuter varje dag. Ska du följa med ditt barn på dennes fotbollsmatch så kan du ju ta en promenad när de värmer upp. Är det helt fullbokat på kvällen så satsa på en morgonpromenad eller en lunch promenad.
  4. Om det är promenadavstånd dit du ska så lämna bilen hemma och gå och cykla istället, gör det till en praxis, en rutin. Plötsligt så är det en vana, en väldigt hälsosam vana.
  5. Städning är också fysisk aktivitet och det lär vi ju alla göra. Dansa i köket till dina favoritlåtar är också fysisk aktivitet. Dra ut till skogen för lite friluftsliv är även det fysisk aktivitet. Hoppas studsmatta med ungarna är väldigt bra träning som dessutom tränar knipreflexen.
  6. Välj ut två dagar varje vecka då du har lite mer tid, kanske under helgen och dubbla dina 30 minuter och satsa på en timmes powerwalk eller en längre cykeltur, detta kommer att öka dina hälsovinster avsevärt.
  7. Tänk på att det alltid är jobbigt med förändringar i början men så snart du märker hur mycket bättre du mår när du rör på dig så kommer det att kännas väldigt mycket bättre, det kommer förmodligen också att bli något du ser fram emot.