Hur du förebygger ett spelberoende

spelberoende casino

Att råka ut för spelberoende är ingenting som är ovanligt. Däremot finns det många små varningssignaler innan själva spelberoendet blir ett faktum, vilket är ett sätt att förebygga ett spelberoende. Sedan går det även att förebygga sitt spelberoende genom övningar och lärdom av vad spelberoende faktiskt är.

Hälsan bakom casino spelande

Ett spelberoende är när spelaren i fråga inte kan sluta på kommando att spela ett spel där det förekommer riktiga pengar. Det kan vara casinospel, betting på hästar, betting på sporter, poker, allt. Ett beroende generellt uppmärksammas oftast när det blir en negativ påverkan på kroppen, det vill säga när man ska trappa ned med det man är beroende av men inte kan. Vid det laget har det gått alldeles för långt. Konsten med att förebygga ett spelberoende är att märka av att man är beroende eller håller på att bli beroende. Detta är oftast ett stadie då man är som mest positiv till exempelvis spelandet. I förebyggande syfte för ett spelberoende är det vid det tillfället, när man gillar det som mest, som man ska ta en paus.

Hjärnan är uppbyggd så att allt som är roligt och bra gillar den. Spelar du något du tycker är väldigt roligt, så vill hjärnan givetvis att du ska göra det fler gånger, för att tillfredsställa hjärnan. Det är så som människans beroendehjärna fungerar. För att förebygga ett beroende får personen i fråga inte låta hjärnans vilja gå igenom. Även fast det kan upplevas som en egen vilja att vara sugen på att spela, då är det i 9 av 10 fall hjärnan som får dig att vilja spela. Så första tipset är alltså att ta en paus och minska på spelandet när du är som mest sugen, för att förhindra så du inte hamnar i en sits där du inte kan bli av med beroendet. Med andra ord så ska du avsluta när du är på topp!

Aktiviteter för att undvika ett spelberoende

Att bara avstå från att spela exempelvis en söndagskväll är lättare sagt än gjort. Faktum är att många har svårt att avstå från casino spelande just för att de inte annars vet vad de ska sysselsätta sig med. Av den anledningen finns det massor av tips att få för att veta vad man ska göra när hjärnan skriker efter casinospelande. En av de bästa grejerna är att träna. Att träning och aktiv motion för med sig massor av fördelar är ingen lögn. Man får bättre koncentrationsförmåga, tar in kunskap lättare och får även ett mer jämt humör. Självklart underlättar det även att komma ur ett beroende, eller få hjärnan på andra tankar. Under träning arbetar kropp och knopp ständigt med att fokusera på muskelsignaler via nerverna samt leverera syre och näring till cellerna. Då har den inte tid att fokusera på casinospel. Efter träning produceras ett hormon vid namn endorfiner, som brukar komma i så kallade endorfinkickar. Dessa hormoner påverkar kroppen med ett lugn och är som mat för hjärnans samvete. Det är tack vare endorfiner som människan känner sig nöjd efter ett träningspass. Tänk dig själv känslan att ha gjort att aktivt val att träna istället för att spela casino, även fast casino är det enda man vill för stunden, och sedan få känslan av att man för det första har gjort ett riktigt bra träningspass och arbetat för en bättre hälsa samt stått emot något som hade kunnat resultera i ett beroende. Ytterligare en aktivitet som kan få dig att tänka på annat än casino är att städa, något som alltid behövs göra i hemmet. Det är också något som får dig att känna dig nöjd när det är klart, samtidigt som det alltid finns något ställe i hemmet som kan städas lite till.

Privacy Policy