Specialbandage och skydd kan underlätta vid tennisarmbåge

Tennisarmbåge är inte bara förknippat med utövandet av sporten tennis, nej denna inflammation kan uppstå vid alla typer av monotona rörelser som man gör med handled och fingrar. Tennisarmbåge förekommer inom flera olika yrkesgrupper som arbetar väldigt ensidigt, som t.ex. målare, snickare och kontorsarbetare som sitter framför en dator. Men det finns hjälp för dem som har fått en inflammation eller för dem som vill förebygga det.

Det går att förebygga uppkomsten av tennisarmbåge genom att man tar varningssignalerna på allvar och inte pressar sig för mycket i aktiviteter och träningar. Molverk och trötthet brukar vara tidiga symtom på tennisarmbåge och lyssnar man inte på kroppen kan inflammationen vara ett faktum. Se också till att stretcha dina muskler i underarmen regelbundet. Det finns praktisk hjälp att ta till om man har tennisarmbåge eller känner att man kan få det.

Skydd kan man hitta på http://www.tennisarmbågeskydd.se och där finns det även bra information och fakta om detta tillstånd. Se till att vara uppmärksam på symtomen innan det är för sent, ett bra skydd kan vara avgörande för en snabb tillfrisknad. Även om tennisarmbåge går över av sig själv efter ett par veckor är det bra att ha ett bra stöd. Kontakta alltid vårdcentralen om det inte går över av sig själv efter några veckor.

Detta är också vanliga symtom vid tennisarmbåge

Man blir stel i armbågen och kan inte sträcka ut den riktigt

Det blir svårt att greppa samt lyfta större objekt

Det går inte att ta tag i saker lika hårt som förut

Smärta på utsidan av armbågen och på ovansidan av armen

Smärta vid vridning av underarm, t.ex. när man vrider om en nyckel till dörren eller bilen

Privacy Policy