Viktigt att prioritera sömnen

Sover vi inte så fungerar vi inte, så är det bara- för alla! Har du alltid sovit bra men helt plötsligt börjat att sova sämre så är det antagligen något som är fel och detta ska tas på största allvar. Fråga dig själv vad som bekymrar dig och svara sedan ärligt. När du har lokaliserat problemet så kan du också lösa det. Sover man dåligt så kommer det ganska snabbt att påverka den mentala hälsan negativt. Först det uppenbara att man blir trött och orkeslös och sedan mer allvarliga konsekvenser som kan leda till depression och obalans i kroppen.

Väljer du bort sömnen med flit för att exempelvis kunna jobba mer eller kapa av två timmar för att kunna träna eller något annat. Detta är fel väg att gå för på sikt så kommer du med din prioritering att jobba sämre för att kroppen inte får tillräckligt mycket vila, träningen kommer att ge sämre resultat för att kroppen inte har vilat ordentligt och dessutom så har forskning visat att den som sover för lite löper mycket större risk för att bli överviktiga.

Tonåringar som befinner sig i livets snabbaste tillväxtfas behöver mer sömn än oss andra. Det är ju exempelvis väldigt vanligt att tonåringarna sover halva dagarna. Nu har det dock kommit larm om att, speciellt killar i tonåren, sitter uppe hela nätterna för att spela tv-spel, spela poker eller chatta med vänner. Viktig sömn går alltså förlorad och dessutom så hamnar även vissa i allvarliga spelmissbruk. Det är svårt att hålla koll på sin tonåring på nätterna då man själv sover, det man kan göra är stänga av internet vid en viss tid och då blir det ju inte lika attraktivt att sitta uppe till klockan sex på morgonen längre.

Men det är ju inte bara tonåringar som har osunda vanor när det gäller att prioritera bort viktig sömn, vi vuxna gör också det. Det verkar som att dygnet har fått för få timmar det senaste årtiondet, så mycket att göra och så lite tid. Känner man så då gäller det att omprioritera livet, inte bortprioritera sömnen, för utan sömn så fungerar inget alls och då så får vi ju absolut inget gjort.

Att få för lite sömn är en kraftig stress för kroppen för allt hamnar i obalans för att försöka kompensera den förlorade vilan. Vi hamnar ur balans och får svårare att koncentrera oss. Dessutom så blir vi mer lättirriterade, löper större chans för att bli deprimerad eller utbränd, löper större risk för att få övervikt, äter mer sött (för att piggna till) och blir glömsk och känner oss ledsna. Det är ju inte värt det, eller hur? Rekommendationerna för en vuxen är åtta timmar per natt och det är bra om vi kommer så nära den siffran som möjligt. Man kan i alla fall sträva efter att sova ordentligt genom att lägga sig i tid och undvika att jobba, träna eller göra annat ansträngande alldeles innan du ska sova. Läs en bok istället och varva ner ordentligt innan du släcker nattlampan.